Recenzja Newell RGB Pravaha Max 135 – lampa LED do pracy w studio i w plenerze

Zdjęcie portretowe wykonane z pomocą lampy Pravaha Max Newell

Zdjęcie wykonane z wykorzystaniem 2 lamp Pravaha Max (światło główne oraz podświetlenie tła)

Jako fotograf, który na co dzień tworzy zarówno zdjęcia portretowe w studio, jak i materiały wideo na potrzeby social mediów, potrzebowałem lampy, która sprosta różnym zadaniom – od subtelnego oświetlenia portretów, po oświetlenie na potrzeby nagrywania wideo. Lampa Newell RGB Pravaha Max 135 idealnie wpasowała się w te potrzeby. Jest to model, który oferuje sporo możliwości, a jego funkcje ułatwiają pracę zarówno w fotografii, jak i filmowaniu.

Pravaha Max, to zdecydowanie źródło światła dla wszechstronnych twórców. Gdybym miał zostawić w swoim studio jeden rodzaj światła, to postawił bym właśnie na tą lampę LED.

Sprawdza się u mnie w codziennej pracy w małym studio oraz gdy muszę zadbać o profesjonalne oświetlenie u klienta.

Parametry techniczne Lampy Pravaha Max

Lampa ma moc 105 W, co w praktyce daje solidne, mocne światło, które bez problemu oświetli nawet średniej wielkości studio. Dla mnie ta moc była wystarczająca zarówno podczas sesji portretowych, jak i przy nagrywaniu treści wideo. W trybie HSI możemy operować 36 tysiącami kolorów, co daje niemal nieograniczone możliwości kreacyjne. Chcę uzyskać delikatne, ciepłe oświetlenie na zdjęciach portretowych? Żaden problem. Potrzebuję dynamicznych, kolorowych efektów świetlnych w filmie? Też bez kłopotu.

Dzięki standardowi Bowens, mogę podłączyć różne modyfikatory światła, które już posiadam w swoim studio, bez żadnych przejściówek/ adapterów. W praktyce oznacza to, że mogę używać lampy z różnymi modyfikatorami, które już mam. Standard mocowania Bowens jest chyba najbardziej popularny w przypadku lamp studyjnych. Do fotografii portretowej zwykle używam dużego softboxa (105cm średnicy), który daje piękne, miękkie światło, a przy nagrywaniu rolek często zmieniam setup na mniejszy.

Wszystkie elementy mechaniczne w lampie są bardzo trwałe i bez problemu radzą sobie z cięższymi modyfikatorami. Gdy dokręcę śruby, to zostają na swoim miejscu. Niestety takie elementy często w tańszych lampach lubią się zużywać i tracą swoją funkcjonalność (np dokręcone śruby potrafią się luzować w trakcie pracy). W lampie Newella nic takiego nie ma miejsca

Poniżej znajduje się szczegółowa lista najważniejszych parametrów technicznych, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze tej lampy:

  • Moc: 105 W

  • Zakres temperatury barwowej: 2800 K – 8000 K

  • Współczynnik CRI: 97+

  • Tryb HSI: 36 000 kolorów

  • Sceny efektowe: 12 predefiniowanych efektów świetlnych

  • Standard mocowania: Bowens

  • Sterowanie: Aplikacja mobilna, pilot, panel kontrolny

  • Zasilanie: Zasilacz sieciowy (w zestawie) lub akumulator V-mount (do dokupienia osobno)

Funkcje RGB i sceny efektowe

Najbardziej jednak zachwyciła mnie możliwość pracy w trybie RGB. Tworzenie treści wideo to często gra z kolorem i światłem – Newell Pravaha Max 135 pozwala mi uzyskać różnorodne efekty świetlne dzięki 12 predefiniowanym scenom, jak np. efekt migoczącej świecy czy symulacja błysków burzy. W moim przypadku sceny te świetnie sprawdzają się przy nagrywaniu bardziej kreatywnych filmów – można zaoszczędzić czas na postprodukcji i stworzyć ciekawą atmosferę bezpośrednio na planie.

Sterowanie zdalne

Lampa oferuje sterowanie na kilka sposobów: z poziomu aplikacji mobilnej, pilota, a także panelu na samej lampie. W mojej pracy, szczególnie podczas sesji u klientów, kluczowe jest szybkie i wygodne dopasowanie parametrów lampy bez konieczności biegania z jednego końca planu na drugi. Aplikacja na telefon sprawdza się tutaj perfekcyjnie – zmiana koloru, jasności czy temperatury barwowej zajmuje dosłownie chwilę.

Temperatura barwowa i CRI

Zakres temperatury barwowej od 2800 K do 8000 K sprawia, że możemy dostosować światło zarówno do ciepłych, jak i chłodnych warunków oświetleniowych. Jest to niezwykle istotne, zwłaszcza gdy chcę, aby moje zdjęcia miały naturalny wygląd, niezależnie od tego, czy fotografuję w ciągu dnia, czy wieczorem. Wysoki współczynnik CRI 97+ gwarantuje wierne oddanie kolorów, co jest kluczowe dla każdego fotografa.

Zdjęcie powstało z wykorzystaniem lamp Newell: Pravaha Max jako światło główne oraz podświetlenie tła; Kathi Max jako światło kontrowe

Przykład zastosowania w mojej pracy

Pracując w studio nad sesjami portretowymi, używam Pravaha Max 135 jako głównego źródła światła, światła kontroweg oraz podświetlenia tła. Dzięki mocnemu światłu i modyfikatorom mogę uzyskać idealnie oświetlone kadry z naturalnym światłocieniem, co szczególnie cenię w klasycznych portretach. Z kolei podczas nagrywania rolek czy krótkich filmów do social mediów, lampa ta staje się dynamicznym narzędziem – RGB i efekty świetlne pozwalają na szybkie zmiany klimatu w nagrywanym materiale. Kolorami często operuję gdy ustawiam lampę do podświetlenia tła.

Podczas pracy u klientów, na przykład w biurach, ta lampa okazała się być idealna – wystarczy jeden statyw, by odpowiednio oświetlić całą scenę. Mimo dużej mocy, lampa jest relatywnie lekka i przenośna, co dla mnie jako fotografa pracującego w różnych miejscach jest sporym plusem. W trakcie sesji u klienta często nie wyciągam nawet zasilacza - lampę zasilam akumulatorem. To daje mi pełną swobodę jeśli chodzi o ustawienie światła, bo nie jestem uzależniony od gniazdka.

Dla kogo jest ta lampa?

Zdecydowanie polecam Newell RGB Pravaha Max 135 dla wszechstronnych twórców. Jeżeli zajmujesz się zarówno fotografią, jak i filmem, to jest to narzędzie, które powinno znaleźć się w twoim arsenale. To idealne rozwiązanie dla osób, które potrzebują lampy do różnorodnych zastosowań – od tradycyjnego portretu po kreatywne filmy z kolorowymi efektami świetlnymi.

Podsumowanie

Lampa Newell RGB Pravaha Max 135 to wszechstronne narzędzie, które z powodzeniem wykorzystuję w różnych aspektach mojej pracy – od sesji portretowych, przez fotografię produktową, aż po nagrywanie materiałów wideo. Jej elastyczność, łatwość obsługi i szeroki zakres funkcji czynią ją nieocenionym elementem mojego wyposażenia. Zdecydowanie polecam ją każdemu twórcy, który poszukuje wysokiej jakości światła LED w dobrej cenie.

Previous
Previous

Zamienniki baterii do aparatu Canon R3 (LP-E19) – czy warto?

Next
Next

Newell Kathi Max - Recenzja wszechstronnej tuby LED