SEO dla fotografa ✔️ Lista darmowych narzędzi
Wielu fotografów ślubnych próbuje ogarnąć temat SEO na własną rękę. Wcale się nie dziwie. Porządne agencje SEO nie należą do najtańszych, a Ci tani “SEOwcy”, którzy wydzwaniają do nas, to najczęściej pic na wodę.
Ja walczę z tematem SEO w fotografii ślubnej od maja 2019 (czerwona kreska na wykresie, to dzień w którym rozpocząłem działania). Wcześniej temat miałem mocno zaniedbany. Robiłem tak jak większość fotografów ślubnych i po prostu wrzucałem zdjęcia na swojego bloga. Pisanie zawsze było dla mnie wyzwaniem. Niestety, to przyczyniło się do słabej pozycji w Google.
Ten post z pewnością nie wyczerpuje tematu SEO dla fotografa ślubnego i jest dedykowany jest osobom początkującym, które odkrywają świat SEO. Nie powiem Ci dzisiaj jak trafić do top 10 na frazę “fotograf ślubny”, bo sam jeszcze tego nie zrobiłem. Chcę podzielić się z Tobą przydatnymi narzędziami, które pomogą Ci zwiększyć widoczność strony z fotograficznym portfolio.
Podstawowe zagadnienia SEO fotografa ślubnego
analiza widoczności strony
szybkość strony - jak to sprawdzić i poprawić (gtmetrix)
mobilność strony - jak to sprawdzić
słowa kluczowe - jakich słów kluczowych używać robiąc SEO dla fotografa ślubnego
konwersja - jak sprawdzić skuteczność działań SEO
Analiza widoczności strony
Czy wiesz jak Google widzi Twoją stronę i jak często wyświetla się w wynikach wyszukiwania? Czy wiesz jakie słowa kluczowe wpisują odwiedzający Twoją stronę, aby Cię znaleźć? Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, to musisz zacząć od podstawowego narzędzia każdego fotografa, który zajmuje się SEO własnej strony.
Tutaj znajdziesz instrukcję wdrożenia: https://support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=pl
Podstawowe informacje, które otrzymasz, to widoczność, czyli ile razy Twoja strona dziennie pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Dowiesz się także jakie są CTRy, czyli jaki procent ludzi, którzy zobaczyli Twoją stronę w Google rzeczywiście ją odwiedzili. Jeśli Twoja strona pojawia się często, a ma niski CTR, to sygnał aby zająć się tytułami i opisami.
Sprawdzisz także czy strona posiada błędy indeksowania, a krótko mówiąc czy Twoja strona w oczach Google jest OK, czy nie :).
Szybkość strony
Jakość treści i szybkość ładowania strony są ważnymi czynnikami w procesie SEO. Im strona ładuje się szybciej, tym lepiej. A to dlatego, że potencjalny czytelnik szybko ma dostęp do żądanej treści. Fotografowie mają tendencję do przeładowania strony wielkimi zdjęciami, które utrudniają przeglądanie witryny. Narzędziem na stronie gtmetrix.com możesz sprawdzisz szybkość swojej strony i zobaczysz co wpływa na jej spowolnienie. Oczywiście nie ma co wariować. Jeśli strona ładuje się poniżej 5 sekund, a żeby obniżyć czas ładowania musisz dokonać skomplikowanych operacji, na których się nie znasz, to się nie przejmuj.
Gtmetrix - https://gtmetrix.com
Pingdom - https://tools.pingdom.com/
Pomniejsz zdjęcia przed publikacją
Jeśli Gtmetrix lub Pingdom pokazuje Ci, że masz zbyt duże pliki ze zdjęciami na stronie, to możesz wykonać proste zadanie optymalizacyjne. Fotografowie wrzucają na stronę najczęściej zdjęcia, które zostały eksportowane bezpośrednio z Lightrooma. Tak zapisane zdjęcia zajmują dużo miejsca i spowalniają stronę. Jeśli udało Ci się eksportować zdjęcia w odpowiedniej rozdzielczości dla Twojej strony (nie musisz ładować na stronę zdjęć o długości boku 6000px, najczęściej wystarczy 1920px), to spróbuj potem zoptymalizować je przez narzędzie tinypng.com. Obrazy nie stracą na jakości, a będą zajmowały znacznie mniej miejsca. Wystarczy, że załadujesz zdjęcia na stronie TinyPNG, a zoptymalizowane zdjęcia będą gotowe w kilkanaście sekund.
Mobilność strony
Wszyscy wiemy, że mobilność strony jest ważna pod kątem SEO. Mówi się o tym od wielu miesięcy, że nasze strony muszą być reponsywne (to znaczy, że muszą się umieć dostosować do wyświetlaczy o różnych wielkościach). Nie chodzi tu oczywiście jedynie o sprytną zmianę rozmiaru. Strona musi spełniać wymagania czytelności i użyteczności dla odwiedzających. Jeśli używasz Google Search Console, to na pewno strony, które nie spełniają tych wymagań, zostaną Ci wytknięte.
Mobilność swojej strony możesz także sprawdzić tutaj: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Jak szukać słów kluczowych?
Właściwa i atrakcyjna treść na stronie, to podstawa w SEO. Musisz pisać na tematy, których szukają Twoi potencjalni klienci. Szkoda czasu na pisanie o rzeczach, których nikt nie szuka. Aby wpasować się w atrakcyjne frazy dla swoich odbiorców możesz skorzystać z kilku narzędzi:
Keywords Everywer, to wtyczka do Chorme lub Firefox, dzięki której sprawdzisz popularność słów, które wyszukujesz. W ten sposób możesz ocenić, czy słowa kluczowe są dla Ciebie wartościowe i czy warto poświęcić na nie czas. Często jest tak, że im mniej popularne słowa, tym łatwiej jest dokonać optymalizacji SEO i znaleźć się w top 10. Musisz rozważyć czy jesteś w stanie przygotować konkurencyjną treść w danym temacie aby pojawić się wysoko w Google.
Link do pobrania wtyczki dla Chrome - tutaj
Link do pobrania wtyczki dla Firefox - tutaj
Semstorm - https://app.semstorm.com/keywords-simple
To narzędzie jest darmowe i pozwoli Ci rozeznać się jakie są powiązane słowa kluczowe i tematy pokrewne wpisywane w wyszukiwarkę. Jeśli będziesz się posiłkować podobnymi wyszukaniami, jest bardzo duża szansa, że uda Ci się stworzyć treść, która wyczerpuje temat, a to bardzo wartościowe pod kątem pojawienia się w organicznych wynikach wyszukiwania
Konwersja - jak ją mierzyć
Prawdopodobnie chcesz zajmować się SEO bo szukasz klientów na usługi fotograficzne. Przecież nikt nie robi tego dla sztuki. Dla mnie miarą skuteczności działań optymalizacyjnych na stronie jest ilość nowych użytkowników odwiedzających moją witrynę, bounce rate (ilość ludzi, którzy weszli na stronę ale nie wykonało żadnego działania - prawdopodobnie słabo zainteresowani), oraz współczynnik konwersji i ich źródło (ilość zapytań w wyniku konkretnych działań marketingowych). Aby sprawdzić te wszystkie rzeczy z pomocą przychodzi Google Analytics. Większość statystycznych parametrów jest widoczna na pierwszy rzut oka po instalacji, ale konwersję trzeba zdefiniować w ustawieniach. Potrzebujesz do tego strony z podziękowaniem za wysłanie wiadomości przez formularz kontaktowy. Taką stronę np twojadomena.com/dziekujezawiadomosc ustalasz jako cel konwersji. Aby tego dokonać musisz wejść w zakładkę Admin -> Cele -> Nowy Cel
Wyniki swoich działań możesz zobaczyć w zakładce Konwersja -> Podsumowanie. Tam możesz sprawdzić z jakich źródeł pochodzą konwersje na Twojej stronie.
Kiedy zauważę efekty działań SEO
Musisz uzbroić się w cierpliwość. Najczęściej pierwsze widoczne zmiany możesz zaobserwować po ok miesiącu. Większych zmian spodziewaj się po 3 lub nawet 6 miesiącach systematycznej pracy. Niestety nie wystarczy jeden lub dwa teksty na stronie, aby osiągać świetne wyniki. Zacznij od starych wpisów na blogu i uzupełnij treści stosując odpowiednio nagłówki H1, H2 między paragrafiami. W najbliższym czasie pewnie znajdzie się tutaj jeszcze bardziej szczegółowy poradnik w temacie SEO dla fotografa.
Szukasz specjalisty?
W Polsce jest kilku specjalistów SEO, którzy specjalizują się w stronach fotografów. Ofertę jednego z nich znajdziesz tutaj: SEO Dla Opornych.
Pozdrawiam
Grzesiek