Obiektyw do fotografii ślubnej ✔️ Jaki wybrać?

Niestety nie ma w tym zakresie jednego, prostego i oczywistego wyboru. Rynek sprzętu fotograficznego jest ogromy, a co roku pojawiają się nowe modele “szkieł” godnych uwagi. Ale czy warto uczestniczyć w tej pogoni za nowościami? Czy konieczne jest to, aby mieć ogromną szklarnię, aby przynieść udane zdjęcia ślubne? Postanowiłem przyjrzeć się temu zagadnieniu, aby ułatwić wybór początkującym fotografom, którzy chcą wejść na rynek fotografii ślubnej.

Co brać pod uwagę wybierając obiektyw

Jest kilka aspektów, które Warto rozważyć wybierając dla siebie obiektywy. Piszę w liczbie mnogiej dlatego, że prawdopodobnie nie skończy się na jednej sztuce. Nie poruszę tu tematów takich jak rozdzielczość, winietowanie, dystorsje i aberracje. To rzeczy ważne i oczywiście należy unikać sprzętu, który ma solidne wady, ale te zagadnienia zostawiam ludziom, którzy pasjonują się bardziej sprzętem niż fotografią.

W tym artykule poruszone zostaną takie parametry jak: ogniskowa, szybkość i celność autofocusu, jasność oraz plastyka obrazu.

Jaką ogniskową wybrać?

To nie jest łatwe zadanie jeśli nie masz zbyt wielu ślubów na swoim koncie. Pierwsze co polecam, to odrzucić skrajne przypadki, czyli jeśli chcesz kupić obiektyw ultra-szerokokątny tylko po to żeby zrobić nim jedno zdjęcie na miesiąc, to radzę przesunąć wolne środki finansowe w innym kierunku. Podobnie jest z długimi ogniskowymi. Oczywiście rozumiem to, że chcesz posiadać takie obiektywy bo fotografujesz jeszcze architekturę, przyrodę lub jeszcze coś innego, ale w samej fotografii ślubnej, to szkoda pieniędzy moim zdaniem.

Jest kilka utartych już ścieżek jeśli chodzi o wybór ogniskowych. Jedne zakładają zoomy (obiektywy ze zmienną ogniskową) , a inne obiektywy stało ogniskowe .

Zoom + stałka

Najczęściej spotykane połączenie w tej kategorii to zoom 24-70 mm ze stałym światłem 2.8 (praktycznie każdy producent posiada taki w swojej ofercie) oraz obiektyw stało ogniskowy 50 mm ze światłem 1.4 (również dostępny u każdego producenta). Jeśli fotografujesz aparatem matrycą mniejszą niż full frame, to ogniskowe odpowiedników będą prawdopodobnie podzielone przez 1,5. W tym zestawieniu zoom posłuży Ci jako główne narzędzie w trakcie tworzenia reportażu, a stałką sfotografujesz portrety, detale i inne rzeczy, które chcesz pokazać z płytką głębią ostrości. To bardzo uniwersalne połączenie obiektywów.

35, 50, 85 mm

W systemie Fujifilm odpowiednikami 35, 50 i 85 są 23, 35 i 56.

W systemie Fujifilm odpowiednikami 35, 50 i 85 są 23, 35 i 56.

To również najczęściej spotykane połączenie w kategorii samych obiektywów stało ogniskowych. Często używane na 2 lub 3 aparatach w zależności od warunków zastanych. Zdecydowana większość zdjęć w takim połączeniu najczęściej powstaje z ogniskowej 35mm. To prosta w użytkowaniu i bezpieczna ogniskowa (nie za szeroko i nie za wąsko), ale gdy obejrzysz materiał zdjęciowy wykonany w 90% tą ogniskową, to może wiać nudą. Ja w przypadku reportażu ślubnego używam praktycznie pół na pół ogniskowej 35 i 50mm. Jeśli chodzi o sesję ślubną, narzeczeńską lub portretową, to używam najczęściej 50 i 85mm z dużą przewagą pięćdziesiątki. Obiektyw 50mm daje w moim odczuciu najlepiej zachowane proporcje między planami, do tego co widzi ludzkie oko.

Nie jestem zwolennikiem noszenia dużej ilości sprzętu ze sobą, a najgorzej jeśli ta ilość powoduje problemy decyzyjne w fotografowaniu. Najbardziej komfortowo czuję się, gdy używam dwóch aparatów na raz z ogniskowymi 35 i 50. Wtedy nie marnuję czasu na żonglowanie obiektywami.

Szybkość i celność autofocusu

[artykuł w trakcie opracowania]



Previous
Previous

Jak łączyć etat i fotografię ślubną?

Next
Next

SEO dla fotografa ✔️ Lista darmowych narzędzi